Ofte stilte spørsmål og svar

Her er noen av de ofte stilte spørsmålene jeg får før reparasjon, i tillegg til litt generell informasjon.
Hva reparerer du?
Jeg tar i mot de fleste merker hvor reservedeler er tilgjengelig. Dette gjelder både mobiler og nettbrett. Jeg har tidligere utført reparasjoner fra produsenter som blant annet Apple, Samsung, Sony, Huawei, Xiaomi, OnePlus, Google Pixel, Lenovo, Motorola, HTC og Nokia. Det er ikke alle reservedeler som er like tilgjengelig, men ta kontakt uansett hva det måtte være, så sjekker jeg opp.
Jeg har også lang erfaring med mikrolodding, dette brukes når man skal reparere feil på selve kretskortet som for eksempel lyden forsvinner, telefonen plutselig dør ut, berøring er borte, eller der hvor det kreves for å skifte ut deler som ladekontakt. Med dette har jeg også reparert blant annet hodetelefoner, garasjeport-åpnere, ekkolodd, Playstation, Xbox og vannskader. Det er også et essensielt verktøy når det kommer til datauthenting fra enheter som er fuktskadet eller har tatt kveld.

Reparerer du fuktskader?
Når det kommer til fuktskader tar jeg en vurdering av skaden før jeg avgjør om det vil være verdt å bruke penger på det. I mange tilfeller hvor det har vært mye fukt, er det fullt mulig å få enheten opp å gå igjen, men det kan oppstå senskader som kan være vanskelig å forutse, så den generelle anbefaling min når det kommer til større omfang av fuktskader er å bruke minst mulig på det. I noen tilfeller kan det bare være en enkel kortslutning som kan rettes opp i uten at det trenger å koste noen store summer, så da kan det i det minste være verdt å gi det et forsøk. I de fleste tilfeller hvor jeg jobber med fuktskader er det med mål om å få hentet ut innhold. Jeg tar uansett gjerne en titt på enheten før jeg konkludere med noe, så det er bare å ta kontakt.

Trenger jeg å ta en back-up av telefonen før reparasjon?
I utgangspunktet har vi ikke behov for å aktivt gå inn og nullstille før eller etter en reparasjon, i så fall er ikke dette noe jeg gjør uten å ha pratet med deg først. På generelt grunnlagt anbefaler jeg uansett alle å ha en oppdatert back-up til enhver tid.
Uansett om en nullstilling ikke trengs, kan man aldri helgardere seg helt for uforutsette hendelser som fører til at det kan være vanskelig å få hentet ut innhold igjen. Så hvis du har ting på telefonen som er viktig for deg, blir det mer behagelig for både deg og meg hvis det er tatt en back-up av dette i forkant.

Blir telefonen vanntett etter reparasjon?
Når det kommer til å gjøre telefonen tett etter reparasjon er det hardt å gå ut og love dette. Alle pakninger blir lagt på slik som opprinnelig, men det kan fremdeles være vanskelig å gjenskape forseglingen enheten hadde når den kom rykende fersk ut i fra samlebåndet, ei heller gjennomgår telefonen noe form for testing av dette etter reparasjon, så jeg kan ikke fremlegge noe dokumentasjon på dette.
På generelt grunnlag vil jeg uansett anbefale å ikke behandle telefonen som om den er tett, men heller tenke på dette som en ekstra sikkerhet hvis nå uhellet skulle oppstå. Det kan være både produksjonsfeil eller skader som gjør til at telefonen ikke er så tett som den er lovet.

Er det noe garanti på jobben som blir utført?
12 mnd. garanti på både reservedelen og jobben som er utført. Dette gjelder da hvis det skulle være noe feil med produktet som er blitt montert, eller du opplever noen andre avvik etter reparasjonen. Er man uheldig og knuser enheten vil ikke dette kunne dekkes av garanti. Jeg oppfordrer uansett alle til å ta kontakt angående hva enn det måtte være, så vil jeg alltids ta en vurdering av situasjonen og se på hvordan det kan løses best mulig.

Originale deler?
Der hvor originale deler er mulig å få tak i, blir dette benyttet. Heldigvis tilbyr de aller fleste produsenter fri tilgang på originale reservedeler. Der hvor dette ikke gjelder vil det bli bestilt opp reservedeler som skal tilsvare den originale delen, men det kan ikke dokumenteres at det kommer fra produsenten selv og er som oftest satt sammen på en annen fabrikk.

Autorisert verksted?
Dette er ikke et autorisert verksted. Det betyr av jeg ikke kan reparere garantier på vegne av produsenten, og på produkter som fortsatt er innenfor den begrensede garantitiden(normalt sett 1 år)vil et inngripen kunne bryte med dette.
Merk:
På iPhone 11 og oppover vil det dukke opp en beskjed med meldingen "Kan ikke verifisere at det er en genuin Apple-del"  på skjermbytte, når det utføres uautorisert. Det samme gjelder på batterier fra iPhone XS/XR og oppover, her vil man da heller ikke kunne lese batterihelsen inne på innstillingene lengre. Dette er fordi reservedelene blir synkronisert opp i mot kretskortet, og verktøyet som kreves for å utføre dette er ikke tilgjengelig for uautoriserte verksteder, enn så lenge. Denne beskjeden vil poppe opp på skjermen første gangen du åpner telefonen, deretter vil den legge seg inn på Innstillinger. Dette påvirker ikke funksjonaliteten av produktet.